Opzegboete energie. Zo zit het.

Wanneer betaal je een opzegboete energie?

Als je je vaste energiecontract eerder opzegt dan afgesproken, moet je ons in veel gevallen een vergoeding betalen. Dit heet een opzegboete. Weten of je een opzegboete gaat betalen? Check hoe het werkt.

Je contract opzeggen.

Da’s jammer! We zien natuurlijk het liefst dat je klant blijft. Twijfels? Onze medewerkers kijken graag of we nog iets voor je kunnen doen.

Zo werkt het.

Als je je vaste energiecontract eerder opzegt dan afgesproken, hebben we energie over die voor jou is ingekocht. Dat is voor ons een risico. Zeker met de wisselende energieprijzen. Daarom moet je ons in zo’n geval vaak een opzegboete betalen.  

De opzegboete wordt bepaald door: 

  1. De hoeveelheid energie die je nog zou afnemen
  2. Het prijsverschil tussen jouw contract en een nieuw vergelijkbaar contract

Als je vóór 1 juni 2023 een vast contract hebt afgesloten, gelden voor jou de oude regels.

Check de oude regels voor de opzegboete energie.

Heb je vóór 1 juni 2023 een vast contract afgesloten? Dan gelden de oude regels voor de boete. De hoogte van je boete hangt af van hoe lang je contract nog loopt. Je betaalt geen boete als je verhuist en je je contract meeneemt naar je nieuwe adres.

 

Oude boete voor stroom én gas.

Overgebleven looptijd

Je betaalt

Minder dan 1,5 jaar € 100
Tussen 1,5 en 2 jaar € 150
Tussen 2 en 2,5 jaar € 200
Langer dan 2,5 jaar € 250

Oude boete voor stroom óf gas.

Overgebleven looptijd

Je betaalt

Minder dan 1,5 jaar € 50
Tussen 1,5 en 2 jaar € 75
Tussen 2 en 2,5 jaar € 100
Langer dan 2,5 jaar

€ 125

Je hoeft niet altijd een opzegboete te betalen.

Als het tarief van een nieuw vergelijkbaar contract hoger is dan het tarief van je huidige contract, betaal je geen opzegboete.

Zo berekenen we de opzegboete voor je energiecontract.

Om de hoogte van de opzegboete te berekenen, kijken we naar de volgende onderdelen.

  • Je verwachte jaarverbruik? Je netbeheerder stelt dit vast.  
  • De hoeveelheid stroom en/of gas die je op basis daarvan nog zou gebruiken tot het einde van je contract.  
  • De kosten van je verwachte overgebleven verbruik in je huidige contract.
  • De kosten van je verwachte overgebleven verbruik in een nieuw, vergelijkbaar contract.
  • Het verschil tussen deze 2 bedragen is je opzegboete.

* Bij een meerjarig contract houden we rekening met het verwachte verbruik van de overgebleven jaren.

Voorbeeld opzegboete stroom:  

  • Verwachte jaarverbruik: 2.900 kWh stroom 
  • Verwachte overgebleven verbruik: 2.800 kWh 
  • Kosten overgebleven verbruik met je huidige contract: 2.800 kWh x € 0,40 = € 1.120 
  • Kosten overgebleven verbruik met nieuw vergelijkbaar contract: 2.800 kWh x € 0,30 = € 840
  • Je opzegboete voor stroom: € 1.120 - € 840 = € 280

Je verwachte overgebleven verbruik.

Je verwachte overgebleven verbruik is de hoeveelheid energie die we aan je zouden leveren als je contract gewoon doorloopt. Je verbruik is niet gelijk over het jaar verdeeld. Bij het berekenen van je verwachte overgebleven verbruik houden we daarom rekening met zomer- en wintermaanden.

Check je opzegboete voor energie.

De hoogte van de opzegboete bereken je gemakkelijk zelf. Ga naar Mijn Energiedirect en vul de datum in per wanneer je je contract wilt stopzetten. Dan zie je direct de opzegboete die je moet betalen als je vandaag je contract opzegt. 

Check voordat je je contract opzegt hoe hoog je opzegboete is. Wel zo handig! 

Je contract verlengen is zo gepiept.

Loopt je huidige contract binnen 6 maanden af? Dan kun je nu alvast een nieuw contract afsluiten die ingaat vanaf de einddatum van je huidige contract. Lekker bezig!

Ook handig om te weten over de opzegboete.

Nog vragen of op zoek naar meer info over de opzegboete? Hier vind je antwoorden waarmee we onze klanten vaak helpen.

Ja, in Mijn Energiedirect bereken je zelf hoe hoog je boete wordt als je vandaag opzegt voor een bepaalde datum. Wel zo handig!

Heeft dit antwoord je geholpen?

Nee. Je hoeft geen boete te betalen als:

  • Je je vaste contract binnen de wettelijke bedenktijd of binnen 7 dagen voor de aangegeven einddatum opzegt.
  • De prijs van een vergelijkbaar contract hoger is dan de prijs van jouw huidige contract.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Ja, de opbouw van de nieuwe opzegboete is altijd gebaseerd op de regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Maar de hoogte van je opzegboete is niet altijd hetzelfde. Die hangt af van:

  • Je verwachte jaarverbruik. Je netbeheerder stelt dit vast.
  • De hoeveelheid stroom en/of gas die je op basis daarvan nog zou gebruiken tot het einde van je contract.
  • De kosten van je verwachte overgebleven verbruik in je huidige contract.
  • De kosten van je verwachte overgebleven verbruik in een nieuw, vergelijkbaar contract.
  • Het verschil tussen deze bedragen is je opzegboete. 

Heeft dit antwoord je geholpen?

Het tarief van een nieuw vergelijkbaar contract bepalen we met een referentieproduct. Bekijk onze referentieproducten.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Vraagt je vorige leverancier een opzegboete, omdat je het contract eerder hebt opgezegd? Wij betalen deze boete niet terug. Controleer daarom goed de einddatum van je huidige contract. Wil je geen boete betalen? Kijk dan of je de startdatum van je contract nog kunt aanpassen via Mijn Energiedirect.

Heeft dit antwoord je geholpen?