Te laat met betalen. Wat nu?

Te laat met betalen?

Natuurlijk kan het een keer gebeuren dat je te laat bent met betalen. Er is niets aan de hand als je na de herinnering gewoon betaalt. Als je langer wacht dan komen er extra kosten bij. We leggen het uit.

Het betalen van je rekening.

Betalen hoort erbij, daar kunnen we niets aan veranderen. Wat we wel doen, is het jou zo makkelijk mogelijk maken. Zo kies je in Mijn Energiedirect zelf op welke dag je termijnbedrag wordt afgeschreven. Lukt betalen even niet? Vraag dan online een betalingsregeling aan.

Het incassoproces uitgelegd.

Je krijgt een factuur van ons. Dat kan een maandfactuur, jaarrekening of eindrekening zijn. Je hebt dan 14 dagen om te betalen. We leggen hier uit wat er gebeurt als je niet op tijd betaalt.

  • Stap 1: herinnering.
    We sturen je een herinnering dat je betaling nog openstaat. Je hebt 14 dagen om te betalen, zonder dat er extra kosten bijkomen.
  • Stap 2: aanmaning.
    Je ontvangt een aanmaning. Er komen nu extra kosten bij: € 20,- per factuur. Dit is volgens de Wet Incassokosten. Je hebt 14 dagen om te betalen.
  • Stap 3: laatste betaalmogelijkheid.
    Laatste kans: je hebt nog 14 dagen om te betalen. Is je openstaande factuur hoger dan € 266,68? Dan betaal je nogmaals € 20,- incassokosten. Dit is volgens de Wet Incassokosten.
  • Stap 4: we beëindigen je contract.
    Natuurlijk hopen we dat het niet zo ver komt. Maar als je niet betaalt, kunnen we niet anders dan je levering stopzetten. Als je klant wil blijven, moet je de openstaande rekeningen en een waarborgsom van € 175,- per product betalen. Als we je contract beëindigen wordt je energie misschien afgesloten.

    De kosten voor het afsluiten moet je ook zelf betalen. Heb je je aangemeld voor schuldhulpverlening? Of heb jij of je huisgenoot ernstige gezondheidsrisico’s en kun je dit aantonen? We sluiten je contract nooit zomaar af. Neem contact met ons op, dan zoeken we samen een oplossing.

  • Stap 5: eindrekening.
    Je contract is stopgezet en daarom ontvang je de eindrekening. Hierop staan de kosten die je nog moet betalen, zonder de nog openstaande facturen. Je hebt 14 dagen om de eindrekening te betalen.
  • Stap 6: incassobureau.
    Heb je nog niet betaald? Dan moeten we een incassobureau inschakelen voor de bedragen die nog openstaan. Hier komen mogelijk extra incasso- en/of gerechtelijke kosten bij.

Als betalen even niet lukt.

Lukt betalen tijdelijk niet? Dat kan gebeuren. Kom in actie, zo voorkom je onnodige kosten. Misschien ben je geholpen met het aanpassen van je betaaldatum of het aanvragen van een betalingsregeling.

Heb je grotere financiële problemen? Schakel dan hulp in van schuldhulpverlening. Je gemeente kan hierbij helpen. Wij kunnen je ook aanmelden bij je gemeente. Vul het SHV antwoordformulier in en stuur het per post naar ons toe.

Let op: kruis maar 1 optie aan. Bij meerdere kruisjes kunnen we het formulier niet in behandeling nemen. Da's zonde.

Deze websites geven meer informatie over (het voorkomen van) financiële problemen: