Alles over de energiemeter. De ene is de andere niet.

Meet je energieverbruik.

Met een energiemeter hou je precies bij hoeveel je verbruikt. Er zijn verschillende soorten meters. Een enkele of dubbele meter en een slimme meter. Hier lees je alles over het meten van je energieverbruik.

Meterstanden aflezen.

Er zijn veel verschillende meters en elke meter lees je net iets anders af. Weet je niet exact welke meters jij hebt? Geen probleem. Met ons stappenplan lukt het je in no time om de juiste meter te herkennen. Natuurlijk leggen we je ook uit hoe je je meters afleest. Kan jij je energie voor andere dingen bewaren.

Meterstanden doorgeven.

Zo nu en dan vragen we je om je meterstanden door te geven. Voor het opmaken van je jaarrekening, omdat je verhuist of als je net klant geworden bent bijvoorbeeld. Je ontvangt dan een e-mail van ons. Tot die tijd hoef je zelf niets te doen. Een verzoek van ons ontvangen? Geef je meterstanden eenvoudig online door.

Vragen over je energiemeter.

Er zijn verschillende soorten meters. Meestal heb je een stroom- en een gasmeter. Veel huishoudens hebben inmiddels via hun netbeheerder slimme meters gekregen. Heb jij ze nog niet? Op de website van je netbeheerder zie wanneer je aan de beurt bent.

Inzicht in je energieverbruik met de slimme meter.

Zelf je meterstanden niet meer aflezen? Met de slimme meter kan dat. Wij lezen je meterstanden dan namelijk automatisch op afstand uit. Handig voor jou en voor ons. En wat ook fijn is: het helpt je bij het monitoren van je energieverbruik. In onze handige app Regelneef en in Mijn Energiedirect heb je zo altijd inzicht in je energieverbruik. Als je daarvoor toestemming geeft natuurlijk.

Ook handig om te weten over je energiemeter.

Nog vragen of op zoek naar meer info over energiemeters? Hier vind je antwoorden waar we onze klanten vaak mee helpen.

Je netbeheerder kan het automatisch uitlezen van je slimme meter aan- of uitzetten. Bekijk wie je netbeheerder is en neem contact op.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Omdat elke meter net een beetje anders is, hebben we een handig stappenplan gemaakt. Zo zie je snel welke meter je hebt en hoe je de standen afleest. Appeltje eitje.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Een slimme meter is een digitale energiemeter die je stroom- en gasverbruik meet. De meter wordt op afstand uitgelezen door je energieleverancier en netbeheerder. Handig, want zelf je meterstanden doorgeven is daarom met de slimme meter niet nodig.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Veel huishoudens hebben de afgelopen jaren via hun netbeheerder slimme meters gekregen. Hangen er bij jou nog geen slimme meters in de meterkast? Kijk op de website van je netbeheerder wanneer je aan de beurt bent of hoe je een slimme meter aanvraagt.

Op de website van Netbeheer Nederland vind je de websites van de netbeheerders.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Op de omvormer zie je alleen hoeveel stroom je hebt opgewekt. De stroom die je opwekt gebruik je eerst thuis voor je apparaten. Wat overblijft, lever je terug.

Wekken je zonnepanelen niet genoeg op? Dan gebruik je de stroom die wij aan je leveren. Op je slimme meter zie je hoeveel stroom je hebt teruggeleverd of verbruikt. Vandaar het verschil tussen de omvormer en je slimme meter.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Als je een slimme meter hebt ontvang je elke maand een e-mail met een overzicht van je verbruik van de afgelopen maand en wat dat kost: het Energierapport. Hiermee vergelijk je je huidige verbruik met voorgaande jaren én met het landelijk gemiddelde. De kosten die in het Energierapport staan zijn je echte kosten van de afgelopen maand (en dus niet je termijnbedrag). Het rapport helpt je om inzicht te krijgen en houden op je energieverbruik.

Hangt je (nieuwe) slimme meter pas net in de meterkast? Dan ontvang je je eerste rapport ongeveer 2 maanden nadat hij is geactiveerd.

Heb je nog een traditionele meter? Dan krijg je elk jaar een Energierapport. We stoppen ’m als bijlage bij je jaarrekening.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Staat de teller stil of is het display niet leesbaar? Bel dan het Nationaal Storingsnummer op 0800-9009. Je netbeheerder lost het voor je op.

Loopt je meter nog wel en is je display leesbaar, maar denk je dat de meterstand niet klopt? Neem contact met ons op. Dan kijken we met je mee.

Heeft dit antwoord je geholpen?