Phishing & nepmails. Check 't zelf.

Slimme tips tegen phishing.

Bij ons regel je je energiezaken zelf makkelijk online. Handig, maar het moet wel veilig zijn. Wil je weten hoe je risico’s voorkomt? Op deze pagina lees je wat je kunt doen tegen phishing. Zo houd je zelf de touwtjes in handen.
Wel zo fijn.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude. Internetcriminelen sturen je via een e-mail, sms of WhatsApp-bericht door naar een valse website. Als je inlogt, krijgen ze toegang tot je persoonlijke gegevens. Zo stelen ze je inlog- of betaalgegevens voor geld of identiteitsfraude. Dat wil je voorkomen.

Zo herken je phishingberichten.

Internetcriminelen sturen veel verschillende berichten. Met onderstaande tips herken je zelfs de beste phishingberichten. Slim bezig!

Een nepmail.

Zo herken je (vaak) nepmails:

  • De mail heeft een aanhef zonder naam, zoals 'Beste klant' of 'Geachte lezer'.

  • Je moet persoonlijke gegevens aanpassen of doorgeven.

  • De afzender dreigt met maatregelen, zoals het verwijderen van je account.

  • De tekst is in gebrekkig Nederlands geschreven.

  • De mail komt in je spambox.

Een officiële mail.

Gaat een mail over je persoonlijke situatie gaat? Dat staat er altijd je klantnummer in. Ontvang je een mail over je factuur? Dan staat de factuur ook in Mijn Energiedirect en de Regelneef app. Dit zijn onze officiële e-mailadressen:

  • noreply@servicemail.energiedirect.nl
  • overeenkomst@energiedirect-aanbieding.nl
  • info@energiedirectparticulier.nl
  • email@energiedirect.nl
  • voorjou@energie.energiedirect.nl


Social media.

Ook op social media proberen internetcriminelen persoonlijke gegevens te achterhalen. Ze nemen bijvoorbeeld contact op via een nep WhatsApp account. Trap er niet in! We sturen je nooit belangrijke berichten via WhatsApp. 

 

Een officiële sms.

Zo herken je een officiële sms van Energiedirect:

  • De naam van de afzender is Energiedirect.

  • Je ziet geen telefoonnummer.

  • Als er een betaallink in het bericht staat, is het een iDeal-link die naar betalen.energiedirect.nl gaat.

Regel ‘t zelf.

Volg onderstaande stappen als je een phishingbericht ontvangt. Of als je twijfelt.

  • Verwijder het bericht en markeer de afzender als spam.
  • Klik nooit op links in het bericht en open geen bijlagen. Heb je dat toch gedaan? Verander dan meteen je wachtwoord van Mijn Energiedirect en/of de Regelneef app. Hier controleer je ook makkelijk of er echt een factuur openstaat.
  • Sla het bericht op of maak er een foto van. Stuur deze in een bijlage naar internetfraude@energiedirect.nl. Dan controleren wij of het bericht echt is.
  • Nep? Dan plaatsen we het bericht op deze pagina en waarschuwen we onze klanten. Zo help je mee om phishing tegen te houden.
  • Meld internetfraude op fraudehelpdesk.nl. Je vindt hier ook meer tips en voorbeelden.

Dit kun je doen tegen een misleidende verkoop.

We horen regelmatig dat klanten onbewust of ongewild overstappen naar een andere leverancier. Misleidende verkopers gebruiken argumenten als: 'Je gaat maandelijks minder betalen', 'Je woont nu buiten Energiedirect gebied' of 'Je krijgt veel voordeel op energietarieven'.

Spijt? Geen probleem. Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd. Geef bij de andere leverancier aan dat je je contract wilt annuleren. Dan blijf je gewoon klant bij Energiedirect. Check je contract in Mijn Energiedirect of de Regelneef app. Zo geregeld!

Wat doet Energiedirect om phishing tegen te gaan?

Bij Energiedirect doen we ons best om fraude tegen te gaan. We kunnen het alleen nooit helemaal voorkomen. Daarom delen we slimme tips om phishing te herkennen. Zo weet je zeker dat je goed zit.